Taiwan

I helgen var jag och Frida iväg på en liten weekend till Taiwan mellan alla midterms och inlämningar!

Vi kom fram på förmiddagen och stack direkt ut för att se oss omkring i staden. Vi har nog blivit lite Hong Kong skadade för vi blev helt chockade över hur lite folk det var överallt och att det mesta var rätt utspritt. Vi skulle försöka ta oss till floden och en promend vi hört om men vi hittade det aldrig riktigt, istället besökte vi ett tempel innan vi drog oss vidare till ett område som heter Shida där det var kvällsmarknad och massa matställen. Taipei är känt för sina alla kvällsmarknader och dom var riktigt bra. Efter mycket vandrande runt i småaffärerna skulle vi försöka hitta en restaurang som jag blivit tipsad om från en tjej i min psykologiklass. Efter många om och men med både MRT och taxi kom vi tillslut fram. Restaurangen var delvis ölbryggeri så vi testade på 6 olika öl, till detta en mycket god currygryta och grillat fläskkött i pitabröd, en riktig fest!

På lördagen tog vi en buss ut till en nationalpark en bit utanför Taipei, efter det att vi letat efter en vettig frukost i över en timme. Lite av temat för varje morgon faktiskt. Iallafall så besteg vi en vulkan i nationalparken. Tyvärr hade vi riktig otur med vädret så väl på toppen var dimman tjock och regn/fukt storm. Dock en fin hike ändå som var rätt bra brant. På vägen ner kom regnet och gjorde oss och ägglukten sällskap. Efter ett snabbt stopp på vårt myggfyllda hostel begav vi oss ut på kvällsmarknad igen. I Shilin denna gången och den var riktigt rolig! Vi provsmakade oss genom hela kvällen, ananaskakor som var lite av en specialitet, téer, frukter, dumplings och vårrullar bland annat.

Söndagen gick åt till att ta en dagsutflykt till byarna Shifen och Jiufen. Den första är en gammal gruvby samlad runt järnvägen som är kända för sin lantern festival. Där fanns även ett fint vattenfall som vi besökte. Vi skickade iväg en jättefin lantern med allt från minnen till önskningar på. Nu väntar vi bara på att de slår in också. Därefter tog vi oss vidare till Juifen, en jättemysig by med en massa tehus (blev dock inte lurad dena gången!), och en stor marknad. Även här åt vi oss genom marknaden. Vi har samplat oss genom hela resan, så kul att testa allt! Vi hade en riktig toppendag förutom missöden med Fridas mat vilket resulterade i Havredryck på 7/11 tillslut. Så går det ibland. Väl tillbaka i Taipei igen gjorde vi ett snabbt stopp i Taipei 101, innan vi gick och åt amerikans mat på Chilis av alla ställen följt av superstarka drinkar på en uteservering.

Måndag och ösregn och åska hela dagen! Vi checkade ut från vårt hostel för att försöka hitta en bra frukostbuffe på något hotell. Det var lättare sagt än gjort, de vi hittade var svindyra och annars var det riktigt dåligt utbud. Efter en timme hittade vi iallafall det näst bästa efter buffe, vi var glada i ungefär 2 sekunder innan servitrisen säger att det är slut. Såklart. Som tur var blev det iallafall en helt okej frukost precis brevid. Resten av dagen spenderades genom att få lite shopping gjord. Köpte en klänning/kappa och ett par silversandaler, riktiga fynd (även om det inte var så billigt). Eftersom vädret var så dåligt passade jag på att klippa mig dessutom, lite av en upplevelse i sig. Har aldrig haft en mer noggrann frisör innan, och billigt var det så det var kanon! Eftersom vi båda har en hel del i skolan passade vi på att även plugga några timmar innan vi åkte till flygplatsen. En tommare flygplats kommer man nog knappt se igen, trotts att nästan alla flyg var försenade pga av vädret. 02.00 hoppade jag i säng hemma i 604B iallafall, Taipei bra men Hong Kong bäst!

Taiwaneserna var så himla hjälpsamma och trevliga! Och väldigt ordningsamma. Frida blev tillsagd av inte mindre än 6 vakter (i grupp) när hon drack kaffe på MRT perrongen. Men tillslut var det som att de ursäktade sig och gick därifrån utan att be henne slänga kaffet. Det var också mycket skyltar och information överallt, bland annat de som berättade att det regnade ute så att man skulle vara beredd med regnkläder och paraplyer. En annan rolig sak var att man var tvungen att reservera plats dagen innan på Starbucks för att få komma dit i Taipei 101. Tyckte vi var kul!
Som sagt, Taipei var vänligare, lugnare och billigare än Hong Kong, men jag inser ännu mer nu hur mycket jag älskar Hong Kong och utbudet här. Kommer aldrig tröttna på det!

Bilder från allt möjligt

Star Ferry över Victoria harbour

Sunday funday in Stanley! ÄLSKAR Stanley

Rooftop bar Wooloomooloo

Denna människan alltså, så bra! Och vacker dessutom!

En annan sunday funday fast spenderad i Hong Kong Park tillsammans med Frida, Klara & Chloe

Skåpsargumentation

Chinese new year parade. Hur mycket folk som helst och massa uppträdanden och annat från hela världen. Vi hade hört talas väldigt mycket om detta och var nog ändå lite besvikna när vi väl såg det.

Fyrverkerierna däremot, ingen besvikelse där inte! Här väntar jag tillsammans med resten av Hong Kong. Det var minst sagt galet innan vi tillslut fann en plats som var helt okej att stå på. Vi kom lite sent så det var synd men så fint var det!

Vi hikear ju en del, här från när vi gick upp till Big Buddha på Lantau. Mycket fint trotts att jag mådde skit och fick vila oftare än kineserna som är 2 gånger så gamla som mig.

Buddha i bakrunden

Från en annan hike som tog oss från peaken till Aberdeen, var så dimmigt att det såg ut som jorden tog slut utanför staketet. Här började det tog lätta lite!

Får slänga upp lite nyare bilder också! Kan väl försöka få det gjort innan jag åker hem iallafall ;)

Vietnam

Resan till Vietnam blev verkligen hur bra som helst! Vi hann med så mycket roligt under den veckan vi var där och kan absolut tänka mig att åka dit igen!

Vi kom fram till Ho Chi Minh på torsdagkvällen, mötte upp Johanna som är en klasskompis till Frida på flygplatsen och sen åkte vi till vårt hotell. Vi bodde på backpackergatan där det var fullt upp dygnet runt. Massor med restauranger, barer och span. Så fort vi kom fram drog vi ut på gatan och avnjöt en grillad middag följt av drickar och tillsist en massage. Man kan ju säga att vi kände direkt att vi skulle trivas!

På fredagen blev vi uppraggade av några cykelchaffisar som guidade oss runt stan, alla veteraner från kriget som nu försörjde sig på cykeln. Vi åkte till krigsmuseet bland annat. Det var fyllt med obehagliga bilder och väldigt lite fakta om vad det egentligen handlade om. Det kändes ganska färgat men det kanske inte är så konstigt ändå. Efter seightseeingen gick vi runt i stan och shoppade på lite marknader och även denna kvällen (och typ alla andra) bestod av god mat och drinkar på bargatan.

Hela lördagen gick åt till en dagsutflykt till Mekong deltat. Vi hade en egen bil som körde ner oss vilket tog ett par timmar. Väl framme hoppade vi in i vår båt för dagen som tog oss till en massa olika platser. Vi fick besöka de flytande marknaden där vi köpte upp halva fruktbåten, se hur de gjorde rispapper och olika vietnamesiska godisar, åkte en mindre båt, cyklade och fick göra egna vårrullar. Riktigt mysig dag!

Söndagen var Johannas sista dag innan hon skulle tillbaka till Singapore, den spenderades genom att först åka ut till Cu Chi tunnlarna en ganska bra bit utanför Ho Chi Minh. Det var kul att se tycker jag även om det var väldigt turistiskt och guiden var inte direkt en klippa på engelska. Vi fick iallafall krypa runt i tunnlarna lite och man kan inte riktigt fatta hur de kunnat leva där nere. Väl tillbaka i stan hann jag med ytterligare lite marknader (så billigt och så mycket roliga saker) medans de andra två gjorde veckans 3e behandling. På kvällen åt vi helt fantastisk sushi, alltså HELT fantastisk. Och med några drinkar på det var vi ganska färdiga sen. Johanna gjorde sig redo för hemfärd och vi för att åka vidare mot kusten och Mui Ne!

Bussen till Mui Ne tog ca 4 timmar och vi kom fram på eftermiddagen på måndagen. Då bytte vi om och gick raka vägen ner till stranden. Mui Ne är stället för Kitesurfing (skärmsurfing på svenska?) och ryssar. Alltså blåstigt med väldigt fint. Och vad gäller ryssarna så var det förvisso mycket ryssar men det verkade ändå vara lugnare än det brukade. På kvällen gick vi runt och kikade i affärer, åt goda skaldjur och grillad tonfisk för att avsluta kvällen på Joe's trevliga bar med en strawberry mojito, SÅ GOD!

Tuesday - beachday! Vi hade längtat efter en dag på stranden. Förberett oss med SPF 90, plugg och hyrda solstolar. Hade varit helt perfekt om det inte var så att vi ändå lyckades bränna oss ganska bra. Jäkla sol att vara stark och jäkla svenska hy att vara blek. Var ändå väldigt skönt att få bada i havet igen och få en dag med lite mer lugn. Till middagen hittade vi en bra mexikansk restaurang med fantastiska fajitas och det vore väl inte semester om inte även denna kvällen avslutades med en mojito!

På onsdagen hade vi bokat en guidad tur som skulle ta oss för att först se soluppgången vid några sanddynor. Klockan 4.30 hämtade de upp oss ändå missade vi det typ och det vart molningt vid horisonten såklart (slår aldrig fel) men det var ändå väldigt fint. Turen fortsatte sen till några andra röda sanddynor, en fiskeby och en ström med röda klippor. Det är inte så ofta man hinner tillbaka till en frukostbuffé efter att ha gjort så många timmars aktiviteter innan, men det smakade riktigt bra med frukost då! Dagen fortsatte sen med hyrning av moped och runtkörande i området. Så kul att köra moppe igen. Tillslut blev det för varmt dock så för Fridas del blev det en massage och för min del lite plugg på stranden. Lite pluggar jag minsann under denna utlandstermin! Därefter köpte vi upp halva silkesbutiken innan vi körde på stort med skaldjur till förrätt och fajita till varmrätt. Det bästa av två världar i Mui Ne!
Vi hade resan tillbaka till Ho Chi Minh bokad på en nattbuss för att sedan åka direkt till flygplatsen och tillbaka till Hong Kong, men först hann vi med att fira in Getens år på en strandklubb! Otroligt bra avslut på en riktig kalasvecka!