Vietnam

Resan till Vietnam blev verkligen hur bra som helst! Vi hann med så mycket roligt under den veckan vi var där och kan absolut tänka mig att åka dit igen!

Vi kom fram till Ho Chi Minh på torsdagkvällen, mötte upp Johanna som är en klasskompis till Frida på flygplatsen och sen åkte vi till vårt hotell. Vi bodde på backpackergatan där det var fullt upp dygnet runt. Massor med restauranger, barer och span. Så fort vi kom fram drog vi ut på gatan och avnjöt en grillad middag följt av drickar och tillsist en massage. Man kan ju säga att vi kände direkt att vi skulle trivas!

På fredagen blev vi uppraggade av några cykelchaffisar som guidade oss runt stan, alla veteraner från kriget som nu försörjde sig på cykeln. Vi åkte till krigsmuseet bland annat. Det var fyllt med obehagliga bilder och väldigt lite fakta om vad det egentligen handlade om. Det kändes ganska färgat men det kanske inte är så konstigt ändå. Efter seightseeingen gick vi runt i stan och shoppade på lite marknader och även denna kvällen (och typ alla andra) bestod av god mat och drinkar på bargatan.

Hela lördagen gick åt till en dagsutflykt till Mekong deltat. Vi hade en egen bil som körde ner oss vilket tog ett par timmar. Väl framme hoppade vi in i vår båt för dagen som tog oss till en massa olika platser. Vi fick besöka de flytande marknaden där vi köpte upp halva fruktbåten, se hur de gjorde rispapper och olika vietnamesiska godisar, åkte en mindre båt, cyklade och fick göra egna vårrullar. Riktigt mysig dag!

Söndagen var Johannas sista dag innan hon skulle tillbaka till Singapore, den spenderades genom att först åka ut till Cu Chi tunnlarna en ganska bra bit utanför Ho Chi Minh. Det var kul att se tycker jag även om det var väldigt turistiskt och guiden var inte direkt en klippa på engelska. Vi fick iallafall krypa runt i tunnlarna lite och man kan inte riktigt fatta hur de kunnat leva där nere. Väl tillbaka i stan hann jag med ytterligare lite marknader (så billigt och så mycket roliga saker) medans de andra två gjorde veckans 3e behandling. På kvällen åt vi helt fantastisk sushi, alltså HELT fantastisk. Och med några drinkar på det var vi ganska färdiga sen. Johanna gjorde sig redo för hemfärd och vi för att åka vidare mot kusten och Mui Ne!

Bussen till Mui Ne tog ca 4 timmar och vi kom fram på eftermiddagen på måndagen. Då bytte vi om och gick raka vägen ner till stranden. Mui Ne är stället för Kitesurfing (skärmsurfing på svenska?) och ryssar. Alltså blåstigt med väldigt fint. Och vad gäller ryssarna så var det förvisso mycket ryssar men det verkade ändå vara lugnare än det brukade. På kvällen gick vi runt och kikade i affärer, åt goda skaldjur och grillad tonfisk för att avsluta kvällen på Joe's trevliga bar med en strawberry mojito, SÅ GOD!

Tuesday - beachday! Vi hade längtat efter en dag på stranden. Förberett oss med SPF 90, plugg och hyrda solstolar. Hade varit helt perfekt om det inte var så att vi ändå lyckades bränna oss ganska bra. Jäkla sol att vara stark och jäkla svenska hy att vara blek. Var ändå väldigt skönt att få bada i havet igen och få en dag med lite mer lugn. Till middagen hittade vi en bra mexikansk restaurang med fantastiska fajitas och det vore väl inte semester om inte även denna kvällen avslutades med en mojito!

På onsdagen hade vi bokat en guidad tur som skulle ta oss för att först se soluppgången vid några sanddynor. Klockan 4.30 hämtade de upp oss ändå missade vi det typ och det vart molningt vid horisonten såklart (slår aldrig fel) men det var ändå väldigt fint. Turen fortsatte sen till några andra röda sanddynor, en fiskeby och en ström med röda klippor. Det är inte så ofta man hinner tillbaka till en frukostbuffé efter att ha gjort så många timmars aktiviteter innan, men det smakade riktigt bra med frukost då! Dagen fortsatte sen med hyrning av moped och runtkörande i området. Så kul att köra moppe igen. Tillslut blev det för varmt dock så för Fridas del blev det en massage och för min del lite plugg på stranden. Lite pluggar jag minsann under denna utlandstermin! Därefter köpte vi upp halva silkesbutiken innan vi körde på stort med skaldjur till förrätt och fajita till varmrätt. Det bästa av två världar i Mui Ne!
Vi hade resan tillbaka till Ho Chi Minh bokad på en nattbuss för att sedan åka direkt till flygplatsen och tillbaka till Hong Kong, men först hann vi med att fira in Getens år på en strandklubb! Otroligt bra avslut på en riktig kalasvecka!