Happy Valley

Snart går jag på helg vilket betyder Malaysia i några dagar. Men först några timmar till av föreläsning i Engineering Management.

Igår var jag tillsammans med två andra tjejer på hästrace i Happy Valley. Det är varje onsdag och det är riktigt bra drag. Massa folk som spelar på hästarna och dricker öl emellan loppen. Det var väldigt härlig stämning så det lär det bli fler gånger! Efteråt åkte vi till Wan Chai där det ligger många barer och mindre klubbar, på onsdagar är det Ladies Night så det är alltid mycket folk då. Väldigt mycket studenter, speciellt utbytesstudenter från massa olika skolor i Hong Kong så det är roligt! Dock mest häng på gatan egentligen så att man kan prata med varandra. Bra onsdag iallafall!

Vann tyvärr inte dock.

Night hike

Tanken var att vi skulle ta oss upp på en topp på Lantau Island för att se soluppgången. Så blev det inte riktigt. Vi var ca 55 pers, alla utbytesstudenter utan några få locals som hade hand om evenemanget. Kl 01.30 mötes vi alla upp för att ta bussen till starten av hiken. Väl där började vi vandra uppåt. De var bestämt att vi inte skulle ha några ficklampor eller likande men man såg ändå tillräckligt bra för att kunna gå ordentligt. Efter en bra bit stannar vi plötsligt och folk börjar säga att vi gått fel väg och att vi måste vända om eftersom den vägen vi var på var för svår att gå mitt i natten. Efter många om och men börjar vi i alla fall vandra ner HELA vägen tillbaka eftersom vi inte ens var påväg uppför rätt kulle. Jag & Klara plus några andra skandinaver som var ganska trötta på det hela och ville bara komma upp i tid för att se soluppgången började gå uppför rätt vandringsled istället.
Ju högre upp vi kom desstu blåsigare och dimmigare blev det. Tillslut orkade man knappt stå emot vinden och kunde endast se ca 2 m framför oss. Vi var ca 2/3 upp när vi bestämde att det inte var säkert att fortsätta hela vägen upp, och vi skulle ändå inte kunna se någon vidare soluppgång pga dimma & moln. Vi började gå neråt och möte tillslut de andra (hälften hade redan då gett upp). Det kändes inte helt säkert att gå ner hela vägen eftersom det var så mörkt så vi hittade bästa möjliga lä och bestämde oss för att vänta in ljuset. I ca 1,5 timme väntade vi. Som tur var hade vi ganska bra kläder (ungefär allt jag har med mig) och massa snacks så det gick ändå ganska bra. Vi lyssnade på musik och pratade. Tillslut blev det så pass ljust att vi kunde ta oss ner på ett bra sätt. Då insåg vi också hur brant det faktiskt var. Kl 8.30 hoppade jag i säng och fick några timmars sömn i alla fall. Då hade vi vandrat konstant i trappor i flera timmar så man var bra trött.

Det blev ju inte riktigt som vi hade tänkt oss men man kommer sannerligen komma ihåg det. Våra "guider" hade alltså ingen som helst koll på vad de gjorde och man får vara glad för att alla kom ner som de skulle!

604B in Hall 11

Mitt hem de närmaste 5 månaderna!

Jag delar rum tillsammans med en supergullig tjej från Sydkorea. De funkar faktiskt väldigt bra så jag har egentligen inte mycket att klaga på. Badrummet delar vi tillsammans med ett annat rum där det bor två tjejer från Mainland. Kaaanske inte riktigt lika mycket tur där men det är nog kulturskillander som är största problemet. Vi verkar inte riktigt ha samma åsikter vad gäller fräscha badrum. För ca 5000kr för en hel termin kan man inte klaga något vidare dock.

I varje korridor finns ett kök, även det ganska skitigt så det kommer inte bli någon hemlagad mat på länge är ett som är säkert. Frukost är enda målet som görs hemma, och även det ända målet man kan lita på att det blir gott och att man med säkerhet kommer få. Vi går i princip konstant hungriga, även om det blivit lite bättre sen skolan kommit igång lite mer och man fått några få rutiner i alla fall.

Håll tillgodo med bilder!

Min säng till höger!

Ändå rätt bra förvaring!

Inte rätt dag för att visa utsikten kanske men ändå, den är helt klart bättre än både elmia parkeringen och bataljonen!

Innanför denna dörr ligger badrummet men det tänker jag för allas trevnad censurera!

Snart är det dags att åka till Happy Valley för att se ett hästrace! Mat, öl och kanske lite spel.

Hiking weekend

Det har varit en helg full av gående!

I fredag efter lite kursstrul (har blivit lite utav vardagsmat här borta) tog vi oss till Lion Rock för en hike. Med oss var även en tjej från Venezuela & en från SydKorea. Ganska brant på sina ställen och solen stekte på ordentligt så det var riktigt härligt. På toppen var utsikten fantastisk även om det är synd att det är så disigt för all smog.
På kvällen hann vi knappt mer än tillbaka till rummen innan vi drog ut igen för middag. Planen var Koreanskt vilket har blivit lite utav en favorit här nere men det blev istället sushi. Jag som bara ätit det ett par gånger innan och inte riktigt gillat det blev positivt överraskad! Kvällen avslutades med dyr fruktsallad och mys i Fridas & Klaras rum, enda till jag vart tvungen att gå. De som inte bor i husen får nämligen inte vara där efter kl 12.

På lördagen åkte vi till mainland för shopping. Man kan ta tunnelbanan från vår station ända till gränsen, köpa ett visum för 5dagar på plats och gå igenom tullen så är man framme. Det blev köpt ett par tofflor, en selfiestick (ett måste), och fram för allt BESTICK, en mugg och en skål. Jag var lycklig när jag åt frukost i morse!

Idag har det blivit ytterligare en hike. Denna gången Dragons back på Hong Kong ön. Lite lättare hike än Lions Back men även här en otroligt fin utsikt. Vi gick tillsammans med en grupp svenskar som alla jobbar eller likande i Hong Kong. Hiken avslutades på en fin strand där vi också åt lunch. Till den stranden kommer vi att åka tillbaka väldigt snart, tydligen var det ca 17 grader i vattnet och folk badade och surfade.

Lion Rock

En vecka i Hong Kong

Är fortfarande ganska tveksam på om jag kommer orka skriva så mycket här men allt är ju bättre än inget!

Sitter just nu och väntar på att kila iväg på upptäcktsfärd med Frida och hennes roomie Klara. Det är strålande fint väder här idag, sol och ca 20 grader!

Första veckan har varit mycket bra. Träffat så många nya och härliga människor, gjort lite sightseeing, festat och varit på de första lektionerna. Än så länge är jag väl inte sådär väldigt imponerad över rna och det verkar vara ganska lätt. Det är väldigt mycket mellanstadienivå med närvarokoll, läxor och småprov. Men det gäller bara att vänja sig så blir nog det bra också!

Just precis nu på Skygarden!