Taiwan

I helgen var jag och Frida iväg på en liten weekend till Taiwan mellan alla midterms och inlämningar!

Vi kom fram på förmiddagen och stack direkt ut för att se oss omkring i staden. Vi har nog blivit lite Hong Kong skadade för vi blev helt chockade över hur lite folk det var överallt och att det mesta var rätt utspritt. Vi skulle försöka ta oss till floden och en promend vi hört om men vi hittade det aldrig riktigt, istället besökte vi ett tempel innan vi drog oss vidare till ett område som heter Shida där det var kvällsmarknad och massa matställen. Taipei är känt för sina alla kvällsmarknader och dom var riktigt bra. Efter mycket vandrande runt i småaffärerna skulle vi försöka hitta en restaurang som jag blivit tipsad om från en tjej i min psykologiklass. Efter många om och men med både MRT och taxi kom vi tillslut fram. Restaurangen var delvis ölbryggeri så vi testade på 6 olika öl, till detta en mycket god currygryta och grillat fläskkött i pitabröd, en riktig fest!

På lördagen tog vi en buss ut till en nationalpark en bit utanför Taipei, efter det att vi letat efter en vettig frukost i över en timme. Lite av temat för varje morgon faktiskt. Iallafall så besteg vi en vulkan i nationalparken. Tyvärr hade vi riktig otur med vädret så väl på toppen var dimman tjock och regn/fukt storm. Dock en fin hike ändå som var rätt bra brant. På vägen ner kom regnet och gjorde oss och ägglukten sällskap. Efter ett snabbt stopp på vårt myggfyllda hostel begav vi oss ut på kvällsmarknad igen. I Shilin denna gången och den var riktigt rolig! Vi provsmakade oss genom hela kvällen, ananaskakor som var lite av en specialitet, téer, frukter, dumplings och vårrullar bland annat.

Söndagen gick åt till att ta en dagsutflykt till byarna Shifen och Jiufen. Den första är en gammal gruvby samlad runt järnvägen som är kända för sin lantern festival. Där fanns även ett fint vattenfall som vi besökte. Vi skickade iväg en jättefin lantern med allt från minnen till önskningar på. Nu väntar vi bara på att de slår in också. Därefter tog vi oss vidare till Juifen, en jättemysig by med en massa tehus (blev dock inte lurad dena gången!), och en stor marknad. Även här åt vi oss genom marknaden. Vi har samplat oss genom hela resan, så kul att testa allt! Vi hade en riktig toppendag förutom missöden med Fridas mat vilket resulterade i Havredryck på 7/11 tillslut. Så går det ibland. Väl tillbaka i Taipei igen gjorde vi ett snabbt stopp i Taipei 101, innan vi gick och åt amerikans mat på Chilis av alla ställen följt av superstarka drinkar på en uteservering.

Måndag och ösregn och åska hela dagen! Vi checkade ut från vårt hostel för att försöka hitta en bra frukostbuffe på något hotell. Det var lättare sagt än gjort, de vi hittade var svindyra och annars var det riktigt dåligt utbud. Efter en timme hittade vi iallafall det näst bästa efter buffe, vi var glada i ungefär 2 sekunder innan servitrisen säger att det är slut. Såklart. Som tur var blev det iallafall en helt okej frukost precis brevid. Resten av dagen spenderades genom att få lite shopping gjord. Köpte en klänning/kappa och ett par silversandaler, riktiga fynd (även om det inte var så billigt). Eftersom vädret var så dåligt passade jag på att klippa mig dessutom, lite av en upplevelse i sig. Har aldrig haft en mer noggrann frisör innan, och billigt var det så det var kanon! Eftersom vi båda har en hel del i skolan passade vi på att även plugga några timmar innan vi åkte till flygplatsen. En tommare flygplats kommer man nog knappt se igen, trotts att nästan alla flyg var försenade pga av vädret. 02.00 hoppade jag i säng hemma i 604B iallafall, Taipei bra men Hong Kong bäst!

Taiwaneserna var så himla hjälpsamma och trevliga! Och väldigt ordningsamma. Frida blev tillsagd av inte mindre än 6 vakter (i grupp) när hon drack kaffe på MRT perrongen. Men tillslut var det som att de ursäktade sig och gick därifrån utan att be henne slänga kaffet. Det var också mycket skyltar och information överallt, bland annat de som berättade att det regnade ute så att man skulle vara beredd med regnkläder och paraplyer. En annan rolig sak var att man var tvungen att reservera plats dagen innan på Starbucks för att få komma dit i Taipei 101. Tyckte vi var kul!
Som sagt, Taipei var vänligare, lugnare och billigare än Hong Kong, men jag inser ännu mer nu hur mycket jag älskar Hong Kong och utbudet här. Kommer aldrig tröttna på det!