Tioman Island

I helgen var vi alltså iväg till Malaysia, närmare bestämt Tioman Island. Jag åkte tidigt på morgonen till Singapore för att möta upp dom andra där, Frida & Klara hade åkt några dagar innan mig för att hälsa på klasskompisar till Frida & se Singapore. När jag kom skulle vi direkt till bussarna som skulle ta oss till färjan ut till ön. Tunnelbanan från flygplatsen till vår mötesplats tog mycket längre tid än vi hade trott vilket gjorde att ungefär hela resan mot bussen var i panikstress, men med ca 5 min tillgodo kom vi tillslut på färjan. 
 
Lite guppande & småillamående senare befann vi oss på Tioman. Vi åt och sen började de andra direkt med sin dyk cert utbildning. Var så skönt med riktig värme och lukt av hav! 
Lördagen började med att jag & Frida tog en båttaxi till en annan del av ön för att kunna ta ut pengar. Något vi inte hade hunnit med i all stress för att hinna med bussarna & färjan. Bankomaten var dock sönder och hade inte fungerat på någon vecka... vi hade alltså inga pengar och de tog inte kort någonstans. Som tur var kunde vi ta ut litegrann på hotellet men för en ganska bra kostnad. Har aldrig pratat så mycket om pengar trotts att allt var väldigt billigt. 
Medans de andra fortsatte mot sitt dyrtcert åkte jag & Frida ut på äventyr på lördagen. Vi tog oss runt ön och badade i ett vattenfall och besökte surffestivalen vilket var riktigt kul! härlig stämning och goda (starka) kokosnötdrinkar. Därefter hamnade vi på en strandbar där vi satt och pratade med den sötaste och äldsta bartendern vi träffat. Han lärde oss mycket om Malaysia! En promenad vid vattenbrynet på en fantastisk strand senare avslutade vi kvällen på avslutningsfesten för surf festivalen! Eller ja, det riktiga avslutet vart väl egentligen på båttaxin tillbaka till vår lilla by. I racer fart hoppandes fram på vågorna kom vi tillslut hem helt dyngsura, helt slut efter allt skratt och skräckblandad förtjusning. 
 
Efter en omelett och en supergod pannkaka på söndagen stod snorkling på schemat. Vi såg massa korallrev och fiskar och annat fint. Låg även en stund på en kritvit öde strand på en öde ö, väldigt vackert men också massa solflugor som lyckades bita i oss ordentligt.. Väl tillbaka på ön väntade en storslagen måltid bestående av grillad fisk och skaldjur som vi själva fick välja ut när de var helt nyfiskade. Detta tillsammans med grönsaker och potatis (som vi i princip inte ätit sen Sverige) var så löjligt gott! För att inte tala om utsikten dessutom. Fantastisk kväll! 
 
Måndagen var sista dagen, de andra skulle ut på sitt första riktiga dyk och jag följde med ut i båten. Har också funderat på att ta dyrkcert men ville inte lägga hela helgen på det så får se om jag tar det en annan gång. Vart dessutom tur eftersom jag antar att hostattaker inte är att föredra 20m under ytan. När de var klara var det i princip dags att åka tillbaka. Färjan var såklart överlastad så vi fick byta vilket återigen skapade oro, denna gången för att missa flyget. Allt löste sig fint dock och halv 7 på morgonen var vi tillbaka i våra små rum igen!
 
 








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0