New Orleans

Kl halv 8 kom Evelinn & hämtade upp oss och åkte hem till henne för att sen vänta på Eli & Cinthia som skulle komma med hyrbilen. På grund av lite strul kom vi inte iväg förrens vid 9 och då väntade en 9 timmars lång bilkörning ner till New Orleans. Efter ett antal stopp med mat, bensin & för att ta kort på Louisiana skylten var vi framme runt kl 6.
Vi checkade in på St Peter House som ligger 2 kvarter norr om bourbon street. Dock hade de inte några extrasängar och parkeringen var dyrare än vi trodde så vi måste ha ringt någon annanstans & kollat upp tidigare. Men allt annat var super. Var väl inte världens flottaste kanske, men precis vad vi behövde bara för att sova några timmar.
Vi gjorde oss iallafall iordning med en gång för att gå ut och äta. Hittade en mysig italiensk restaurang på bourbon (ingen av oss är något större fan av skaldjur osv som man annars måste äta när man är i New Orleans) men det var bland det värsta jag vart med om. Svindyrt & skitäckligt. Ceasarsalladen jag fick var några ohackade salladsblad dränkta med en äcklig dressing och lite torr kyckling påkastat över som man dessutom fick betala 7 dollar extra för. Det var dessutom dålig service och allmänt oförskämt. Som tur var behövde jag inte betala iallafall eftersom det var oätligt. Men vi lät inte den dåliga maten förstöra resten av kvällen! Vi gick därefter direkt ut på bourbon & började festen! Tydligen var det nån college football match den helgen vilket gjorde att det nästan bara var svarta där. Detta gjorde alltså att vi stack ut en hel del från mängden plus att vi var väldigt turistiga. Vi fick gaaanska mycket uppmärksamhet om man säger så. Fredagskvällen var iallafall huuur rolig som helst. Träffade massvis med roliga människor. Dock var det fruktansvärt kallt! Frös som en galning hela kvällen eftersom man var ute hela tiden, enda värmen fick man inne i souvernirbutikerna. Vi svenskar skilde oss lite från Eli & Cinthia så vi inte skulle förstöra deras kväll bara för vi är minderåriga. Men vi kom in på vissa stället & vissa inte. Runt kl 4 tror jag vi kom tillbaka till hotellet efter en frusen men grym kväll!

Natten där sen var hemsk! Har nog nästan aldrig frusit så mycket i hela mitt liv. Ändå så delade jag, Evelinn & Carro på en säng. Det jobbiga var också att jag var så trött att varje gång när jag vaknade för att jag frös hann jag somna om innan jag kunde få på mig mer kläder. Lustigt det där...
Lördagen började med en liten försovning såklart innan vi skyndade iväg för att hoppa på ångbåten Natchez. Den tog oss på en liten guidad tur på Mississippi floden samtidigt som vi fick lunch (frukost). Riktigt mysigt var det faktiskt & vädret var super! 
Därefter tog vi tag i French Quarter by foot. Vandrade runt Jackson square, french market, massa massa souvernir butiker, kollade lite snabbt på bilder från orkanen Katrina och avslutade alltsammans med några beignets på Cafe du Monde.
I New Orleans är alla sjukt stolta över sina Saints (deras football lag som vann superbowl förra året) och nån dag tidigare hade de mött och klått Cowboys vilket vi fick höra ett antal gånger. Säkert mer än hälften av alla orleansare som vi såg hade Saints kläder på sig.

Sjuukt trötta som vi var efter vår seightseeingdag tog det ett tag innan vi äntligen fått på oss alla hundra lager med kläder för att inte frysa & sen bege oss ut för att äta nånstans. Hamnade på en restaurang runt Jackson Square som var helt okej. Ootroligt mycket bättre än dagen innan iallafall! Vi kom inte ut till Bourbon street förrens kl var halv 12 (kan tyckas vara inte så sent men på bourbon är det fest dygnet runt). Vi möte Eli & Cinthia & deras ragg och stod där & pratade ett tag innan vi bestämde oss för att gå en vända (fast inte förrens vi testat på den kända Hurricanen! Men varför, varför, varför är amerikanarna så jädrans förtjusta i körsbär? Det är ju så vidrigt!). Det var totallt smockat med folk så det tog evigheter att ta sig framåt. Folk kollade på oss hela tiden och vi fick kommentarer som "follow the snowballs" och "white girls coming thru" hela tiden. Precis när vi kommenterat detta och sen sagt "men det är ju verkligen inte så att man känner sig rädd" så börjar alla skrika & springa mot väggarna. Vi fattar ingenting men eftersom det var så mycket folk följde man bara med strömmen. Som tur var kom vi inte ifrån varandra! Vi trodde då att det var de ridande poliserna som försökte komma fram som skapade rusningen, men efter bara ett par minuter börjar alla skrika & springa igen.. Då fattade vi ju direkt att det verkligen var någonting på gång. Man hörde massa rykten runt omkring hela tiden. Att nån blivit knivhuggen & slagsmål osv. Men efter några minuter var allting bara tillbaka till vanligt så vi fattade ingenting. Vi stod bara där helt döoroliga & kände oss vitare än någonsin. Haha! Sen började vi prata med en dörrvakt som skrämde upp oss ännu mer och sa att någon precis blivit skjuten i huvudet & om vi ville vara säkra skulle vi följa efter some white guys och ta oss till hotellet så fort som möjligt. Eeeh, jaah det var ju lättare sagt än gjort om man säger så. Men som tur var vart det poliser överallt så vi gick själva till hotellet, med bara ett snabbt stopp för att kolla om vi kunde se något vilket vi inte kunde. Vi hade ju fortfarande inte nån aning om vad som egentligen hänt, det kanske inte var så farligt alls liksom..
Väl hemma försökte vi förstå oss på vad det var som hade hänt men inget kom upp & Eli & Cinthia stannade kvar på bourbon. Tröttheten tog över istället så vi gick & la oss.
Vi fick veta lite av vad som hänt sen på morgonen av tjejerna. Det var tydligen 2 stycken som blivit skjutna, en i magen & en i benet. Troligtvis var det inte menat att den ena av dem skulle bli träffad alls efter vad vi läste på internet. Cinthia hade iallafall stått bara några meter ifrån när den ena blev skjuten & såg allting. Eli hade varit inne på en klubb & efter skjutningen låste de dörrarna och där blev de kvar ett tag. Tydligen hade allting varit som vanligt på hela gatan resten av natten, så vi satt hemma på hotellet helt i onödan egentligen. Men det visste vi ju inte då. Det var den lördagskvällen iallafall, lätt en av de sjukaste jag varit med om!

Vi packade ihop oss och drog från hotellet runt 10 tiden på söndagen tror jag och sen körde vi runt lite i New Orleans för att försöka "se" vart Katrina slog till som värst. Vi hittade inte dit på grund av massa avspärrningar osv men där vi åkte var det antingen jättefina hus eller rena ruckel. Hus som folk kunnat renovera eller hus som blivit övergivna. Det var svårt att tänka sig att allt låg under vatten för 5 år sedan!
Sedan styrde vi kosan mot Luisianas huvudstad Baton Rouge och deras Capitol. Blev lite halvhjärtat turisting bara för att kunna säga att vi varit där innan vi satte oss i bilen för en 8 timmars bilresa tillbaka till Dallas. Vart mycket jobbigare att åka hem än dit men det gick endå forvånansvärt bra. Blev lite stopp på vägen & sen vart jag & Carro hemma igen runt halv 11 på kvällen trötta som två jag-vet-inte-vad!

Det blev iallafall en otrooligt bra resa! Allt gick nästan precis som planerat & jag tycker vi hann med mycket för att endå vara där så kort tid. Tur att nästan hela turist NO ligger i French Quarters! Det är verkligen en stad som jag måste åka tillbaka till. Med några fler dagar, nått år äldre & några grader varmare! Mardi Gras 2012 kanske?  


Rooooadtrip!




Vi stannade för ett obligatoriskt foto vid Louisianagränsen


Vår svarta fara! En Dodge something, something




Ju närmre New Orleans vi kom desstu mer såg det ut såhär. Saints märken överallt!


Innan mat & utgång på Bourbon street


Bourbon!


Jag fick beads! Utan att visa tuttarna dock, så skål på det !


Streetdancing, Eli & Cinthia som grundare


Efter en granat som uppenbarligen var New Orleans starkaste drink såg det ut såhär ett tag. Vi gick också hem till hotellet en snabbis för att pälsa på oss. Kallt var ordet!


Vi träffade sjukt mycket folk! Dessa pojkar hände vi med största delen av kvällen


Jelloshots. Körsbär såklart & förbannat äckliga!







På ångbåten Natchez i väntan på lunch



Evelinn, Eli & Carro


Cinthia & jag


Fina flickor




Paddeln som tog oss framåt


Best friend & I




Hela gänget med New Orleans i bakrunden


Ett typiskt hus i French Quarters


Uppvisning vid Jackson Squere




Jag & Evelinn på Jackson Squere


Någon tyckte denna skylt passade till mig & jag kan inte annat än att hålla med ;)






Beignes på Cafe du Monde


Återigen på Bourbon


Kända Pat O'Briens




Det är aldrig dött på bourbon. Här är klockan inte ens halv 8 på kvällen & det är redan smockat!




Old Capitol of Louisiana


Redo för lite seightseeing!




Jag & Evelinn lämnade våra spår. Kom knappt ihåg vad det var, men man skulle skriva ner nått man bidragit till för att göra Louisiana till en bättre stat. Tror jag...


Guuuuudars vad mycket bilder det blev, men det var så många jag ville visa! Som ni säkert förstår var det en höjdarhelg tillsammans med fruktansvärt fina vänner! Nu ska jag gå & lägga mig. God natt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0